Jakob Knudsen Pedersen, GF 2020

Jakob Knudsen Pedersen1

Jakob Knudsen Pedersen

Det er nok ikke gået mange forbi, at Dansk Korforbund og DMF er fusioneret. Og med korsangernes indtræden i DMF, repræsenterer vi et nyt område, som forbundet skal varetage.

Som formand for Korsangernes Fællesråd stiller jeg mig derfor til rådighed som garant for den viden, der skal sikre, at DMF kan varetage dette nye område på bedste vis. Derfor stiller jeg op som kandidat til bestyrelsen i KMO, til hovedbestyrelsen og som delegeret til Kongressen.

For mig er det vigtigt, at sammensætningen af bestyrelserne bliver så bred som mulig og med så mange forskellige ekspertiseområder som muligt. Samlet skal vi stå som et stærkt forbund, både lokalt og nationalt, der kan varetage alle medlemmers interesse.

Kulturen og musikerne står i en historisk stor krise. Ikke fordi vi ikke er relevante i befolkningen, snarere tværtimod, men fordi en pandemi har umuliggjort, at vi kan dele kunsten med hinanden på de måder, vi kender. Det skaber ny kreativitet hos kunstnerne, men det skaber også nye problematikker, der kræver, at politikerne forstår, at kunsten er en levende organisme i konstant forandring. For vi har brug for kunsten, og vi har brug for politikere, der kerer sig om kunsten og kunstnerne. Og kulturen er på vej tilbage på den politiske dagsorden. Det skal vi udnytte, og vi skal blive ved med at italesætte og insistere på vigtigheden af kunst og kultur i vores samfund.

Som fagforbund skal vi fortsat blive ved med at kæmpe for ordnede forhold for alle vores medlemmer. Vi skal værne om og blive ved med at forbedre vilkårene for vores overenskomstansatte musikere, men endnu vigtigere skal vi kollektivt stå sammen om at forbedre vilkårene for alle vores freelancere.
Musikere er nogle af de mest dedikerede mennesker, jeg kender. Derfor skal vi have forbedret work-life balancen og de økonomiske forhold for musikerne, så ingen skal hutle sig gennem tilværelsen eller tvinges til at fravælge musikken som levevej.

Og så skal vi kæmpe for, at der investeres massivt i uddannelse og talentudvikling. Vi skal have et større fokus på kæderne gennem talentudviklingen, så vi ikke taber talentmasse på gulvet. Der er stort fokus på tilbud til børn, men vi skal have styrket bredden og kvaliteten af udbuddet til unge.
Derudover skal vi fortsat styrke eliten og have sat en endegyldig stopper for besparelserne på uddannelsesområdet. Eliten er den, der er med til at inspirere os alle sammen, og får os til at stræbe mod stjernerne. Det må vi aldrig miste, og derfor skal vi som samfund investere fokuseret i god uddannelse – fra begynder til elite.

Det vil jeg som repræsentant for korsangerne arbejde for, og derfor stiller jeg mig til rådighed. Jeg kan bidrage med min viden om korområdet og det klassiske område samt min erfaring fra fagbevægelsen som tidligere formand for Dansk Korforbund.
Derfor skal du stemme på mig.