Principiel sag om ophavsret vundet efter 12 år

OK-Kraftwerk

Dom ved tysk domstol kan få meget store konsekvenser for, hvordan musik kan anvendes i fremtiden.
Den er blevet kaldt en af de vigtigste sager om ophavsret - og det er den længst kørende ved nogen domstol.

Den handlede om andres brug af allerede udgivne værker til sampling, remix etc.

Sagen var anlagt af den verdenskendte tyske techno-gruppe Kraftwerk, og nu har Tysklands højesteret, 12 år efter at sagen blev rejst, afsagt en kendelse der giver Kraftwerk 100 pct. medhold.

Komposition fra 1977

Sagen var centreret omkring Krafwerks "Metall auf Metall" fra 1977.

20 år senere blev store dele af kompositionen samplet af producerne Moses Pelham og Martin Hasse, der lavede sangen "Nur Mir", der med nogen succes blev fremført af Frankfurt MC Sabrina Setlur.

Da flere forsøg på at finde en ordning mislykkedes, stævnede Kraftwerk i 2000 producer-duoen.

Ingen bad om lov

Udgangspunktet var, at ingen havde søgt Kraftwerks tilladelse, inden musikken blev lånt - et meget udbredt fænomen indenfor den genre.Dommen får umiddelbart store konsekvenser for ligende kopieringer i fremtiden.
I sin kendelse lagde dommeren blandt andet til grund, at Pelham og Hasse sagtens selv kunne have lavet musikken, og derfor ikke havde behov for at låne så udpræget fra et andet værk, som tilfældet er.

Sagen er endelig afgjort ved de tyske domstole, men derfor behøver den ikke af være definitivt slut.

Overtrædelse af ytringsfriheden

Advokaten Udo Kornmeir, der repræsenterer producer-duoen, mener, at dommen er en overtrædelse af ytringsfriheden.
Hvis det handler om dette, kan sagen indbringes for endnu en instans, der tager sig om konstitutionelle spørgsmål - herunder mulige overtrædelser af loven om ytringsfrihed.

Kraftwerk er i øvrigt netop blevet hyret til otte koncerter på Tate Modern i London. Interessen for koncerter var så stor, at museets webside gik ned og var utilgængelig i mange timer.

Kilde: Jyllandsposten