Nyheder

Jysk Musiklejr træner teenage talenter

Det svenske forbillede:
Den svenske sommermusikkoloni Popkollo for piger opstod i 2003 som reaktion på det begrænsede antal kvinder i musikbranchen. Popkollo finder sted i 8 forskellige byer og varer 7-10 dage for i alt 300-400 piger. På de fleste Popkollo-lejre undervises der i rockmusik, men det er også muligt at tage på Popkollo Hiphop/R'n'B eller Popkollo Metal.

Den svenske Popkollo er med i den internationale Girls Rock Camp Alliance. Brain, chain, saying, claim, rain ...«. Fem piger sidder på en scene, badet i blåt lys, og grifler rimeord ned.

»Det er faktisk ret svært«, siger en pige med tykke briller og krumbøjet ryg hen over sit kladdehæfte. Hendes lange tynde ben er flettet sammen under hende, og de pink gummisko tripper lidt på scenekanten. 

»Husk, at det skal være dine egne ord og dit eget slang, ellers kan det være lige meget«, siger læreren. 

Pilotprojekt
Vi er til sangskriverworkshop som en del af Pop-Pilot. Den første af sin slags. 20 piger mellem 12 og 16 år fra hele landet har vundet en plads på en uges musiklejr i efterårsferien. Scenen tilhører spillestedet Kulisselagret midt i Horsens og befolkes normalt af noget større stjerner, men i dag har en flok helt unge piger fået lov at låne den.

Kun for Piger


Pop-Pilot er kun for piger, og seks erfarne kvindelige musikere, Ida Gard, Maria Timm, Karen Mukupa, Anne Kirstine Winkler, Sara Gacic og Marianne Søgaard Andersen, er hyret til at undervise pigerne i alt fra akkorder over riffs til den svære kunst at skrive en sangtekst. »Nu er jeg altså helt forvirret«, griner en af pigerne, der har fået forvildet sig ud i en associationsrække, der startede med morgenmad og kakao og endte i noget med kærlighed og mor. Som nok ikke ender i et hit.



Pigerne sover på en nærliggende skole og spiller hele dagen lang musik på Musikskolen Horsens og i Kulisselagret. Og det hele ender i en stor koncert for familie og venner i morgen aften.

"For os instruktører handler det om, at vi håber på at plante nogle frø", siger sangerinde og rapper Karen Mukupa, der selv startede i hiphopverdenen, hvor der var en hård mandlig jargon, og hvor der den dag i dag, over 20 år senere, stadig ikke rigtig er nogen kvindelige kunstnere herhjemme. 

»Det undrer mig virkelig, at vi ikke kommer videre. Når jeg ser 'Paradise Hotel' og den slags, så er pigerne jo lige så seksuelt frigjorte som fyrene. Men hvorfor er vi det ikke, når det kommer til musik?«, spørger hun. 

»Vi taber pigerne«

Det er Statens Kunstråds Musikudvalg, der har fostret ideen om en særlig musiklejr for piger efter svensk forbillede. Siden 2003 har man i Sverige haft de såkaldte Popkollo-sommerlejre, hvor mange tusinde piger har lært at spille på instrumenter. 

Bag det hele ligger et ønske om at tiltrække flere kvinder til musikbranchen – og ikke kun foran mikrofonen. 

Den danske rapport 'Kønsbalancen i rytmisk musik' fra efteråret 2011 viste nemlig, at på de musikalske grundkurser er 82 procent drenge, på Rytmisk Musikkonservatorium er der 81 procent mænd, og tallene afspejler sig nogenlunde på samme vis, når man kigger på pladeselskaber, bookere på spillesteder, undervisere på musikuddannelserne, anmeldere ved dagbladene og ansatte i musikorganisationerne. 

Der er en 80/20-kønsbalance over hele fladen. 

»Vi taber pigerne i musik, og det har vi simpelthen ikke råd til. Vi har ikke råd til at undvære deres musik og talent. Man siger, at det er, når piger er 13-16 år, de mister interessen for musik, fordi der sker så meget andet i deres liv.
Derfor er det her et fantastisk initiativ«, siger trommeslager Anne Kirstine Winkler. Huskereglen hedder K.I.S.S. Det står for 'Keep It Simple, Stupid' siger instruktør Ida Gard. Hele den bagvedliggende kønsdebat er musiklejrens elever heldigvis lykkeligt uvidende om. De har bare taget toget til Horsens for at spille musik og sove i sovepose og lære en masse nye piger at kende.

Teknikken
Pigerne skal også lære at slæbe gear og få teknikken til at virke. Sådan at de ikke er afhængige af en, ofte mandlig, lydtekniker for at kunne få en forstærker eller mikser til at virke. 

Hårbørstepigerne 
Karen Mukupa har flere gange trænet børn op til DR's musikkonkurrence MGP og siger, at pigerne allerede der helst bare gerne vil se flotte ud og synge eller danse. 

»Jeg tror, det handler om det billede, vi har af kvindelige idoler, som er noget med at være et sexsymbol i en badedragt. Jeg kalder dem hårbørstepigerne, fordi de har stået og øvet sig foran spejlet. Og der er meget med stjernestatus og fokus på forsangere i dag. Jeg er selv en af dem. Jeg ville også være rapstjerne og i front, men jeg ærgrer mig i dag over, at jeg ikke fik lært et instrument«, siger hun.

Rollerne
 

»Piger er opdraget til at være dygtige, søde og stille, mens det er helt okay, at man altid skal tysse på drengene i klassen. Det er vigtigt med tiltag som det her, fordi piger tænker og opfører sig anderledes end drenge. Og vi tager jo hensyn til drengene hele tiden«, siger trommeslager Sara Gacic, der som eksempel siger, at man på jordemoderstudierne og sygeplejestudiet gør meget for at tiltrække flere mænd. 

Og at det er nemmere at få elevplads som mandlig sosu-medhjælper end som kvindelig. Jeg er stor fortaler for differentiering og for at udnytte, at folk kan noget forskelligt«, overtager Anne Kirstine Winkler.

»Det mest spændende er det, der sker mellem mænd og kvinder, når vi spiller sammen. Men den spænding kan ikke opstå, når der ikke er nogen kvinder, der spiller«, siger hun. 


Om de 20 unge poppiloter efter efterårsferien fortsætter på guitar og bas eller går tilbage til hårbørsten er svært at spå om. Men for ikke så få af dem starter deres musikalske uddannelse her.

Kilde: Politiken